Worldwide shipping and free returns! Find out more

Claude Torricini, Ballet - Rouge et noir

Claude Torricini Ballet - Rouge et noir , 1978

Ask more pictures

$586

One of the last works available by this artist
Have a question? Ask a specialist
COVID19 : Deliveries are still taking place but delays may occur. Packages are handled in accordance with health regulations. Our customer service is available and will contact you to inform you of the progress of your order.

The artwork is available for pickup from the gallery in Paris, France


Add to my favourites
Claude Torricini, Ballet - Rouge et noir
View in a room

simulator

simulator

Informations about this artwork
  • Medium

    Painting : gouache

  • Dimensions cm | inch

    9.1 x 4.7 x 0.4 inch

  • Support

    Painting on paper

  • Framing

    Brown wood frame with glass

  • Artwork dimensions including frame

    15 x 11 x 1.2 inch

  • Type

    Unique work

  • Authenticity

    Work sold with an invoice from the gallery
    and a certificate of authenticity

  • Signature

    Hand-signed by artist

  • Offered by the gallery

    Professional art gallery
    Paris - France

  • About the artwork

    Artwork sold in perfect condition

    Gouache on paper for ballets costums for Georges Balanchine.
    Read more
Delivery
Artsper's galleries deliver artworks worldwide and using specialised carriers. The artwork is available for pickup from the gallery in Paris, France) or can be delivered to the address of your choice within 1 to 2 weeks after validation of your order. The work is insured during transport, so it's risk-free.
Find out more about delivery
Free return
You have 14 days to find the perfect spot for your artwork. If you change your mind, you can send it back free of charge and we'll reimburse you.
Find out more about free return
Payment
You can pay by credit and debit card, PayPal or bank transfer only in euros. We take fraud very seriously and respect your confidential information, which is why all payments are subject to 3D Secure validation.
Find out more about payment
Guarantee
Artsper's pledge of quality: We only work with professional galleries and guarantee the authenticity and provenance of our artworks.
Find out more about Artsper guarantee
Go further
Themes: Portrait, Fashion
Tags:

costumes

fictional character

Claude Torricini

France Born in: 1930
Translation in progress

Française, née à Fort de France (Martinique).
Prix de la Jeune Sculpture - André Susse en 1954.
Beaux Arts de Paris.


La pratique de Claude Torricini est diverse. L’argile, le plâtre le bois, la pierre, la terre cuite, le carton, le papier, les rubans et les plumes, l’argent et l’or sont les supports de ses créations. Pour chaque matière : ses outils et son approche.
- pour l’argile et le plâtre, peu d’outils : la main est reine, en contact direct avec la matière, elle peut la modeler en toute liberté et lui donner la vivacité d’un croquis.
- pour le bois et la pierre, le ciseau et le marteau apportent force et précision, mais le bois et la pierre sont des matières vivantes porteuses de leur propre histoire qu’elle soit géologique ou physique, une histoire faite de couleurs, de traces, de cassures, de fêlures, de cicatrices et de mouvements, que l’on gagne à respecter et dont ’il s’agit de tirer parti.
- pour les métaux, au maniement des outils s’ajoute la magie du feu qui rend le support malléable, rend possible la soudure et permet la reproduction de toute oeuvre, quelle que soit la matière.

Les oeuvres en bronze jalonnent d’une manière particulière le parcours de Claude Torricini. Elles sont une synthèse des pratiques multiples de l’artiste. Elles reproduisent en métal des oeuvres initialement réalisées en terre, plâtre, ou bois. Elles figent la trace du ciseau ou l’empreinte de la main dont elles restituent la spontanéité. Elles illustrent l’étendue de l’oeuvre qui s’inscrit à la fois dans le temps bref de l’esquisse, du croquis pris sur le vif, de la fragilité du papier et le temps long lié aux délais de fabrication et à la robustesse millénaire du bronze.

Une étendue qui va de la recherche solitaire dans l’atelier jusqu’au travail collectif avec l’équipe des fondeurs, ces Maîtres du feu, dont le savoir faire mis au service de l’artiste enrichit sa création sans la dénaturer.
De cette variété d’approches nait un univers où se côtoient une réalité transfigurée par le regard de l’artiste et un monde où les rhinocéros s’assoient en croisant les jambes, où les faucons nous regardent tranquillement les bras dans le dos, et où les chevaux et les vaches palabrent entre eux bien posés sur leur derrière.

Ses oeuvres illustrent cette diversité, et dans le même temps rendent compte de sa profonde attention au monde, de son humour et d’une tendresse qui n’exclut pas la vigueur.

Pas de solennité dans le Panthéon de dieux modestes mi animal - mi homme créés par l’artiste. Pas de souci d’exactitude naturaliste dans ses portraits d’animaux, pas d’exaltation ni emphase, simplement la restitution d’une vibration subtile qui donne, quelque soit le support, une âme à chacune des oeuvres de Claude Torricini.

- Michel Moritz
Read more


Claude Torricini, Ballet - Rouge et noir
Claude Torricini, Ballet - Rouge et noir Claude Torricini, Ballet - Rouge et noir