Artsper guarantees: secure online transactions, worldwide shipping and free returns! Find out more

Emmanuel Barcilon, Sans titre

Emmanuel Barcilon Sans titre, 2015

View in a room Painting 19.7 x 19.7 x 2 inch Unique artwork

$4,925

+$325 Delivery fees for United States Delivery : Less than one week

Make an offer

How does it work?
Add to my favourites 11 people are looking at this artwork
Emmanuel Barcilon, Sans titre
Description
  • Offered by the gallery

    Professional art gallery
    Paris - France

  • Authenticity

    Work sold with an invoice from the gallery
    and a certificate of authenticity

  • Signature

    Hand-signed by artist

  • Medium

    Painting : oil, natural pigment

  • Themes

    Abstract

  • Support

    Painting on wood

  • Type

    Unique work

  • Dimensions cm | inch

    19.7 x 19.7 x 2 inch

  • Framing

    Not framed

  • Collector’s Guide

  • About the artwork

    Emmanuel Barcilon est né à Paris, en 1967. Il obtient son diplôme de l'école Nationale des Beaux Arts de Cercy en 1992. Depuis, il est exposé dans de nombreuses galeries et institutions à Paris, Londres, Bâle, New York et Amsterdam.

    Les tableaux d’Emmanuel Barcilon sont des espaces de paradoxes : le lisse et le gravé, le collage précis et le goût du gestuel, le monochrome laqué et un amas de coulures qui strient les figurations, la surface et la profondeur, le dessin et la couleur. Tout ce qui était conçu comme une opposition, deux traits de caractère distincts, se retrouve unis dans le corps du tableau.

    Les œuvres de Barcilon font écho aux pratiques de la photographie, à la révélation et à la fixation. Il fait monter la lumière et les couleurs après les avoir cachées un temps. Il les redécouvre, par hasard ou par choix, c’est selon, mais autrement. Son acte de peindre se pense en un cheminement et fait de variations successives jusqu’à l’accord final : la fixation des révélations.

    Dans chaque œuvre, la réflexivité du support, parsemé de légères révélations, fait écho à la recherche du peintre qui finit par trouver, dans les strates oubliées, la bonne trouée, la juste fenêtre dans les couleurs. En cherchant la surprise, il trouve sa chance, la beauté fugitive de l’être du tableau. À mesure qu’il creuse son support et sa surface, il fait de la mémoire du tableau sa force, des laques de souvenirs.

    Le tableau évoque bien la présence de sa propre histoire dont nous voyons les traces sur les franges du support : coulures de toutes les couleurs utilisées, près de trente couches. Le tableau est le résultat d’un processus d’individualisation de l’œuvre, « pas à pas » accumulation, « couche sur couche » stratification, qui a pour but d’ouvrir les sens de celui qui regarde : donner les sensations du toucher, peau âpre, cicatrices, brûlures, et en même temps, peau veloutée, caresses, douceurs des couleurs ; puis produire des sons, des bruits, de la musique. L’œil touche et écoute autant qu’il voit.

    Ici, en surface, le corps et les inquiétudes de l’artiste s’expriment sur cette peau projetée, le tableau, où surgissent, en un chaos singulier coloré moucheté, à la fois des grains de beauté et des boutons d’urticaire.
    Les vandalismes de l’enfance opèrent comme des signatures maladroites sur une feuille blanche ou sur les pages d’un livre illustré. Après les gribouillages viennent les premiers dessins de corps et l’écriture du nom. Et les vandalismes des graffitis gravent sur les murs des villes des colères de lettres contre les architectures. Ces moments d’attaques instinctives font partie du langage pictural d’Emmanuel Barcilon.

    • Tags
    • abstract

    • painting

    • natural pigments

Delivery

Artsper's galleries deliver artworks worldwide and using specialised carriers.

The artwork is available for pickup from the gallery in ( Paris, France) or can be delivered to the address of your choice less than a week after validation of your order. The work is insured during transport, so it's risk-free.


Find out more about delivery
Payment

You can pay by credit and debit card, PayPal or bank transfer only in euros. We take fraud very seriously and respect your confidential information, which is why all payments are subject to 3D Secure validation.


Find out more about payment
Guarantee

Artsper's pledge of quality: We only work with professional galleries and guarantee the authenticity and provenance of our artworks.


Find out more about Artsper guarantee
Share this artwork
Contact our experts

Any question about the artwork, the artist or the delivery?

* Mandatory fields

Emmanuel Barcilon

Born in: 1967

France

Emmanuel Barcilon born in Paris in 1967, graduated in 1992 from the École Nationale des Beaux-Arts in Cergy. Since then he has had numerous exhibitions in galleries at art fairs and museums. His work has been showed in Paris, London, Basel and New York. And now we are proud to add Amsterdam to this list.

Barcilons work consists of layers of varnish mixed with pure pigments, often in bright colours. In these layers he scratches texts, adds drawings and makes use of collage. His intense use of colour, often bright and luminous, may contrast with the highly emotional texts and at times disturbing images.

Due to the reflective varnished surface the viewer becomes aware of his own presence. But the closer one gets, the more details become visible representing the mood of the artist; a landscape of joy, anger, doubt, hope and frustration.
Read more

Emmanuel Barcilon, Sans titre
Emmanuel Barcilon, Sans titre

We deliver in United States

All works are packed and shipped by professionals.